Search This Blog

Friday, October 5, 2012

TRIGONOMETRI


1. PENGENALAN
Matematik merupakan satu bidang ilmu pengetahuan yang sangat penting. Tokoh Matematik, Carl Friedrich Gauss mengatakan "Mathematics is the Queen of Science". Ia merangkumi bentuk, simbol serta ruang dan dibahagikan kepada beberapa cabang seperti aritmetik, calculus, trigonometri, geometri dan algebra. Trigonometri atau ilmu ukur segitiga merupakan salah satu cabang Matematik yang paling terkenal sejak ribuan tahun dahulu. Trigonometri memiliki peranan yang sangat penting dalam membongkar rahsia alam semesta.Idea asas trigonometri ialah pengukuran jarak secara tidak langsung. Secara fizikal adalah mustahil mengukur secara langsung tinggi piramid terbesar di Mesir atau lebar jurang antara gunung-gunung yang tidak dapat dicapai. Inilah antara beberapa masalah yang lain dalam bidang ukur dan pelayaran yang bergantung kepada penyelesaian segitiga.

  2. PENGERTIAN TRIGONOMETRI
 Perkataan trigonometri berasal dari perkataan Yunani iaitu, tri(tiga) :gonon(sudut) dan metria(pengukuran). Istilah ini menjelaskan kepentingan utama cabang Matematik ini. George Home mentakrifkan trigonometri sebagai ilmu sudut iaitu bidang yang mengajar bagaimana untuk mengukur dan menggunakan sudut-sudut semudah kita mengira panjang dan luas. Manakala menurut Edward J. Byng, trigonometri adalah ciptaan orang arab. Oleh kerana itu, banyak kata-kata dalam trigonometri yang menggunakan istilah dari Arab. Trigonometri juga telah ditakrifkan sebagai pengukuran dan pengiraan sisi-sisi serta sudut-sudut segitiga. Walaupun istilah trigonometri tidak digunakan sehinggalah pada tahun 1595 sejak diperkenalkan oleh Pitiscus, tetapi orang Islam telah berjaya menghasilkan perkembangan awal sains hasil usaha mereka yang tekun dan gigih.

  3. SEJARAH TRIGONOMETRI
 Perkembangan awal trigonometri terbukti apabila digunakan dalam keperluan penyelesaian masalah astronomi. Kemunculan trigonometri merupakan proses yang perlahan. Trigonometri berkembang disebabkan hubungan antara pendidikan Matematik dengan keperluan sains dalam bidang astronomi. Hubungan ini dianggap saling berkait, tetapi tersembunyi sehingga zaman Renaissans, barulah trigonometri dijadikan sebagai topik tambahan dalam astronomi.

  4. PERKEMBANGAN DAN TOKOH-TOKOH TRIGONOMETRI
 Trigonometri sebagai alat utama astronomi telah menjadi bidang kajian yang sangat diminati oleh ahli-ahli Matematik Islam sehingga trigonometri dapat berdiri sendiri sebagai sebuah disiplin ilmu. Orang islam adalah orang yang pertama kali menekankan pengkajian prinsip-prinsip cahaya. Ia adalah al-Haitham, yang telah menulis risalah-risalah penting tentang topik. Al-Haitham membina bentuk awal prinsip-prinsip cahaya yang akhirnya menjadi hukum snell tentang pembiasan cahaya. Prinsip oprik al-Haitham memberi sesuatu inspirasi supaya perhatian terhadap astronomi dan trigonometri lebih diutamakan. Antara tokoh – tokoh trigonometri adalah Muhammad Ibn Musa al-khawarizmi atau lebih dikenali sebagai Al-Khawarizmi. Beliau adalah seorang tokoh yang mula-mula memperkenalkan aljabar dan hisab. Beliau juga merupakan seorang ahli sains Islam yang terulung dalam ilmu Matematik. Selain itu Al-Khawarizmi juga merupakan seorang ahli astronomi dan geografi yang terkenal pada zamannya. Al-Khawarizmi selain terkenal dengan teori algoritmanya, beliau juga membangun teori-teori Matematik lain. Termasuk dalam bidang trigonometri yang mana beliau telah menemukan pemakaian sin, cos, tangent dan secan. Tokoh seterusnya adalah Al-Battani yang bertanggungjawab memperkenalkan konsep-konsep moden, perkembangan fungsi-fungsi dan identiti trigonometri. Beliau telah menghasilkan beberapa hasil tulisan tentang astronomi yang kebanyakkannya disalurkan melalui trigonometri. Beliau biasanya menggunakan formula sinus dengan kefahaman yang jelas jika dibandingkan dengan kaedah orang Yunani. Al-Battani digelar Albateganius oleh orang Latin, melengkapakan fungsi umbra dan umbra versa(kotangen dan tangen) dan menyediakan jadual kotangen dalam bentuk darjah. Tokoh lain seperti Abu Wafa Muhammad Ibn Muhammad Ibn Yahya Ibn Ismail al Buzjani juga merupakan satu di antara sekian banyak ilmuwan Muslim lalu. Setelah berhasil menyelesaikan pendidikan dasar dan menengahnya, Abu al-Wafa memutuskan untuk meneruskan ke jinjang yang lebih tinggi di Baghdad pada tahun 959 M. Beliau banyak membantu para ilmuwan serta secara peribadi mengembangkan teori terutama dalam bidang trigonometri. Konstruksi bangunan trigonometri versi Abu al-Wafa diakui sangat besar manfaatnya.

  5. KEPENTINGAN TRIGONOMETRI DALAM KEHIDUPAN Trigonometri merupakan alat utama ilmu ukur segitiga. Tigonometri memiliki banyak kegunaannya pada kehidupan seharian, diantaranya pada bidang teknik ukur tanah dan astronomi. Trigonometri memiliki kaitan yang sangat erat dalam kehidupan kita, baik secara langsung dan tidak langsung. Ilmu perbintangan dan konstruksi bangunan sangat dibantu oleh hadirnya trigonometri. Kepentingan trigononomerti sangat besar manfaatnya dalam ilmu astronomi, kerana ukuran benda-benda langit tidak mungkin diukur dengan menggunakan penggari, mesti dikira dengan bermain skala-skala dan sudut-sudut, sehingga dapat dikenalpasti ukurannya secara tepat. Rumus trigonometri sudut ganda digunakan untuk nilai-nilai ukuran sisi bagi sudut-sudut yang tidak istimewa. Meskipun penggunaan kalkulator diizinkan dalam penelitian, namun kalkulator umumnya tidak mampu menangani masalah nombor yang memerlukan ketelitian tinggi. Kerana dalam beberapa masalah nombor perlakuan tanpa pembulatan adalah metode terbaik.Selain di bidang ilmu astronomi, trigonometri juga sangat erat kaitannya dengan pekerjaan seorang ahli ilmu ukur tanah. Pengukuran tanah adalah suatu cabang ilmu alam untuk menentukan posisi ruang dimensi tiga dari suatu tempat pada permukaan bumi. Hasil pengukuran tanah yang diperoleh antara lain digunakan untuk membuat peta topografi dari bumi untuk menentukan luas wilayah suatu daerah. Trigonometri juga penting pada Geografi dan Navigasi untuk perhitungan dalam astronomi. Bintang-bintang dianggap tetap pada bola kristal dengan ukuran besar, dan model yang sempurna untuk tujuan praktis. Satu aplikasi dari trigonometri adalah astronomi. Seperti bumi juga bola, trigonometri digunakan dalam geografi dan navigasi. Ptolemy (100-178) yang digunakan trigonometri pada geografi dan menggunakan tabel trigonometri dalam karya-karyanya. Columbus membawa salinan dari Regiomontanus ‘Ephemerides Astronomicae pada perjalanan ke Dunia Baru dan menggunakannya untuk keuntungannya.




Testimoni dari Seorang Makcik yang sudah 10 Tahun Menderita sakit Urat Saraf, bila kami menyarankan untuk mengamalkan Kapsul "PENAWAR RAJA SARAF" tak habis 1 botol yang mengandungi 20 set botol kecil. insyaa Allah semua jadi kembali Normal Alhamdulillah. (KLIK GAMBAR UNTUK VIDEO MAKCIK INI)


tinyurl.com/ubati saraf

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...