Search This Blog

Friday, October 5, 2012

HUKUM MEWARNA RAMBUT (JURNAL PENYELIDIKAN ISLAM)

MEWARNA RAMBUT MENURUT PANDANGAN ISLAM

PENDAHULUAN
 Perbuatan mewarna rambut pada hari ini tidak lagi menjadi suatu perkara asing. Tanpa mengira usia, sama ada muda ataupun tua terdapat kecenderungan mereka untuk mengubah warna rambut mengikut warna yang disukainya. Amalan ini bukan sahaja terhad terhadap orang bukan islam malah orang Islam turut mengamalkannya. Persoalannya apakah orang Islam yang mengamalkan perbuatan ini memahami hokum-hukum yang berkaitan dengannya atau ia hanya sekadar ikutan tanpa menyedari kesannya sama ada dari segi hukum atau kesan-kesan lain yang akan mereka terima. DEFINISI MEWARNA RAMBUT Kitab Lisan al-Arab mentakrifkan amalan mewarna rambut sebagai satu perbuatan mengubah warna rambut kepada warna merah, kuning atau selainnya. Perbuatan ini dipanggil makhdub.

  SEJARAH MEWARNA RAMBUT
Amalan mewarna rambut telah bermula beribu-ribu tahun dahulu. Pokok inai telah ditanam di Mesir, India, Parsi dan Syria. Serbuk inai digunakan di Negara-negara Timur sejak zaman purbakala untuk mewarna rambut dan kuku. Cleopatra dan Nefertiti dikatakan sering menggunakan inai untuk mencantikkan dirinya. Mumia daripada makam yang ditemui di Mesir juga didapati mempunyai kuku dan rambut yang berinai. Sementara itu orang yang mula-mula mewarnakan rambutnya dengan warna hitam ialah firaun pada zaman Nabi Musa dan dikalangan orang Arab yang mula-mula mewarnakan rambutnya dengan warna hitam ialah Abdul Mutalib Ibn Hasyim. Dengan kata lain amalan mewarna rambut telah diamalkan sejak zaman-berzaman, daripada zaman Firaun hinggalah zaman Jahiliyyah . warna yang digunakan ialah merah dan hitam.

 AMALAN RASULULLAH S.A.W
 Ulama berbeza pendapat samada Rasulullah mewarnakan rambut atau tidak. Bagi yang menyatakan Rasulullah mewarnakan rambutnya yang beruban adlah berasaskan solan Muhammad Ibn Sirin kepada Anas bin Malik, adakah Rasulullah mewarnakan rambutnya. “Dari Ibn sirin katanya, “saya bertanya Anas adakah Nabi mewarnakan rambutnya? Kata Anas, “ubannya hanya sedikit sahaja.” Kata-kata Anas ini mempunyai kesamaran, ini kerana beliau tidak menjawab dengan nyata pertanyaan Ibn sirin, samada Rasulullah mewarnakan rambutnya atau tidak? Oleh itu, Thabit berkata Anas ditanya buat kali kedunya tentang soalan yang sama. Kata Aqsolani orang yang bertanya kali ini juga adalah 0uhammad Ibn Sirin. Pada kali ini anas menjawab, “(Uban Rasulullah s.a.w) hanyalah sedikit untuk dicelup dengan warna, sekiranya aku mahu, nescaya aku dapat mengira jumlah helai uban yang terdapat dijanggutnya.” Dalam penjelasan kali ini jelaslah Anas mengatakan bahawa uban dan janggut Rasulullah adalah sedikit, tidak memadai untuk dicelup warna. Ini bermakna Rasulullah tidak mewarnakankan ubannya kerana ianya adalah sedikit. Sementara bagi golongan yang menyatakan Rasulullah mewarnakan rambutnya yang beruban berdasarkan peristiwa yang diriwayatkan oleh Ibn Mawhab dan pendapat-pendapat yang lain. Kenyataan yang pertama berdaskan hadith yang bermaksud “aku melihat beberapa helai rambut yang bewarna merah.” Manakala kenyataan kedua pula berdasarkan hadith yang bermaksud “Aku menemui Ummi Salamah, maka dia mengeluarkan beberapa helai rambut Rasulullah s.a.w kepada kami.” Dan yang ketiga pula ialah berdasrkan hadith yang bermaksud “ Ummi Salamah memperlihat kepadanya rambut Rasulullah yang bewarna merah.” Ketiga-tiga kenyataan ini cuba menerangkan bahawa Rasulullah s.a.w mencelupkan rambut baginda dengan warna merah. Menurut Yunus, Ibn Abi Khaisyamah, Ahmad, Affan, Abdul Rahman, dan Sya’bn bin Abd Rahman bahawa rambut Rasulullah bewarna merah kerana dicelup dengan warna inai dan katm.

AMALAN PARA SAHABAT
Terdapat riwayat yang menyebut bahawa ramai dikalangan sahabat yang mewarnakan rambut mereka yang telah beruban. Antaranya ialah Abu Bakar As Siddiq, Saidina Umar. Mughirah, Jaril al-Banjari, Abu Hurairah, Abu Wasil, Hasan dan Husin. Sementara para sahabat yang tidak mewarnakan uban mereka secara umumnya bukanlah menafikan keharusan mewarna rambut tetapi rata-rata mereka menganggap diri mereka tidak layak lagi untuk mengubah warna uban lalu membiarkan sahaja uban putih memenuhi rambut mereka. Antara yang tidak mewarnakan rambut ialah Saidina Ali, Ubai bin Ka’ab dan Anas bin Malik. Walau bagaimanapun niat lebih penting diutamakan apabila seseorang ingin mewarnakan rambutnya. Jika mewarnakan itu memungkinkan dirinya terus terjebak kepada amalan maksiat tanpa menyedari dirinya telah hamper ke penghujung usia, maka amalan seperti itu lebih baik ditinggalkan. Uban pada hakikatnya menjadi petanda kepada hakikat seseorang untuk menilai diri samada semakin menjurus kepada amal-amal kebaikan atau terus hidup mengejar kehendak dunia.

  AMALAN MEWARNA RAMBUT MASA KINI
 Melihat kepada kenyataan yang ada pada masyarakat kini, terdapat kalangan muda-mudi Islam yang mewarnakan rambut mereka dengan warna perang, kerana meniru atau tertarik dengan rambut orang barat yang perang warnanya. Sebahagian pula mewarna-warnikan rambut kerana mengamalkan budaya punk kononnya. HUKUM BAHAN PEWARNA YANG DIGUNAKAN Panel kajian Syariah dalam mesyuarat kali ke 29, yang diadakan pada 19-21 Jun 2000 telah memutuskan hukum mewarna rambut dan seumpamanya hendaklah mematuhi syarat-syarat seperti berikut : 1. Bahan pewarna itu bersih dan suci daripada benda-bnda yang diharamkan syara 2. Telap air dan wudhuk dan berhadas besar 3. Tidak memudharatkan pengguna 4. Harus mewarnakan rambut kerana uban selain warna hitam • Mewarna rambut dengan warna hitam hanya diharuskan kepada individu yang berpenyakit • Sementara, orang yang tidak terlalu tua, mkruh mewarnakan rambutnya dengan warna hitam • Haram, menghitamkan rambut bagi yang terlalu tua, umur tua berdasarkan setempat • Sengaja mewarnakan rambut dengan warna-warni yang pelbagai tujuan adalah haram • Harus bagi perempuan mewarnakan rambut dengan izin suami dan untuk suami.

  KESIMPULAN
Mewarna rambut adalah salah satu cara untuk menampilkan kecantikan dirinya. Perbuatan ini tidak salah kerana Islam sendiri sangat mementingkan kecantikan terhadap umatnya. Apatah lagi jika kecantikan itu disertakan dengan tingkah laku dan ciri-ciri keimanan yang sempurna. Walau bagaimanapun dalam menjaga kecantikan, islam telah meletakkan batas tertentu dari segi hukum-hakamnya. Demikian jugalah soal mewarna rambut. Ia perlu dilihat dalam pelbagai aspek sebelum amalan mewarna rambut yang sebenarnya disunatkan membawa kepada hukum haram kerana kejahilan kita terhadap aspek pewarnaan rambut yang dibenarkan oleh Islam. Telitilah pada bahan yang digunakan, tujuan ia digunakan, malah kesan yang akan menimpa sebelum rambut diwarna untuk kecantikan. Untuk itu sebelum mewarna rambut mantapkanlah pengetahuan tentang konsep mewarna rambut secara menyeluruh sebelum mengamalkannya. Begitu juga tuntutan syara’ yang berkaitan dengannya perlu diambil tahu. Jangan mengejar yang harus dengan meninggalkan yang wajib dan jadikan kekaburan pemikiran sebagai halangan untuk kita mengamalkan tuntutan syariat yang sebenarnya.


Testimoni dari Seorang Makcik yang sudah 10 Tahun Menderita sakit Urat Saraf, bila kami menyarankan untuk mengamalkan Kapsul "PENAWAR RAJA SARAF" tak habis 1 botol yang mengandungi 20 set botol kecil. insyaa Allah semua jadi kembali Normal Alhamdulillah. (KLIK GAMBAR UNTUK VIDEO MAKCIK INI) 

tinyurl.com/ubati saraf

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...