Search This Blog

Friday, October 5, 2012

KONSEP MAZHAB

KONSEP MAZHAB Definisi Mazhab
Menurut kamus al Mu’jam al wasith, masdar bagi mazhab ialah dzihab, dzuhub dan mazhab yang beerti telah lalu, telah berlaku dan mati. Selain itu mazhab juga dieertikan sebagai jalan dan keyakinan yang diikuti. Menurut ahli falsafah, mazhab beerti pemikiran-pemikiran, teori-teori ilmiah dan filsafat yang saling berkaitan hingga menjadi kesatuan yang utuh. Demikian definisi mazhab mengikut ahli bahasa dan falsafah. Dalam Islam sebenarnya ada banyak mazhab. Hal ini kerana ulama yang berkemampuan dari kalangan sahabat Nabi, tabiin dan tabi’ Al-Tabiin yang mempunyai cukup syarat dan keperluan berijtihad adalah ramai. Setelah kewafatan Rasulullah, para sahabat dan tabi’in, serta perkembangan agama islam itu sendiri maka wujudnya beberapa aliran yang telah mewujudkan beberapa mazhab yang telah diguna pakai untuk memberi jawapan kepada masalah fikh dan tauhid di beberapa tempat di dunia ini. Antara aliran islam yang ada ialah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Syiah.

  Ahli Sunnah Wal Jamaah 
 Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah nama (istilah) yang menunjukkan kepada segolongan umat islam yang berpegang teguh kepada asas akidah (usul akidah) yang dirintis oleh ulama salaf al saleh yang iltizam kepada sunnah Rasulullah saw. Merujuk kepada sejarah islam, nama tersebut belum ditemui di zaman Rasulullah saw, para sahabat dan Tabi’in. Pada zaman itu permasalahan masyarakat islam lebih banyak ditumpukan kepada persoalan-persoalan poitik. Kata Ahli Sunnah Wal Jamaah membawa erti pengikut al sunnah dan jamaah. Sunnah dalam bahasa Arab mengandungi erti tariq yang membawa makna metode, kebiasaan, perjalanan hidup atau perilaku. Mengikut Ibnu Athir perkatan al-sunnah dengan segala bentuk yang dinyatakan secara berulang-ulang di dalam hadis bermakna perjalanan hidup atau perilaku. Mengikut istilah syarak, para muhaddisin mendifinasikan sebagai sesuatu yang diriwayatkan Rasulullah saw sama ada berupa perbuatan, percakapan, ketetapan, sifat dan akhlak tidak kira sebelum atau selepas dilantik menjadi nabi. Mengikut ulama usul, sunnah ialah sesuatu yang diilhamkan nabi Muhammad saw secara khusus, tidak ada nasnya di dalam al-quran, tetapi dinyatakan oleh nabi Muhammad saw dan sekali gus merupakan penjelasan awal dalam isi al-quran itu sendiri. Manakala menurut ulama fikh, sunnah itu adalah ketetapan daripada Rasulullah saw yang bukan diwajibkan. Setelah timbulnya pelbagai ajaran yang membawa kepada perpecahan ummah dan meluasnya propaganda-propaganda bidaah serta aliran Ahli Ahwa’ maka istilah Sunnah digunakan sebagai simbol untuk membezakan antara Ahli Sunnah, Ahli Bidaah atau Ahli Ahwa’. Perkataan Jamaah pula berasal dari kata al ijtima’ yang mengandungi erti berkumpul atau bersatu padu dan perkataan lawannya adalah al-furqah yang bermakna berpecah belah. Ibn Taimiah dalam fatwanya menjelaskan bahawa perkataan jamaah mengandungi erti persatuan. Al-jamaah telah menjadi nama bagi ummah yang bersatupadu. Oleh itu Ahli Sunnah Wal Jamaah bermaksud mereka yang beriltizam mengikut sunnah Rasulullah saw dan sahabatnya serta ulama tabi’in dan bersatu mengikut kebenaran kitab Allah dan sunnah Rasulnya. Di dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah sebenarnya mempunyai banyak mazhab tetapi hanya ada 4 mazhab yang boleh dijadikan rujukan dan beramal dengannya kerana mazhab ini datang kepada kita secara mutawatir. Mazhab-mazhab itu adalah Mazhab Syafie, Mazhab Hanafi, Mazhab Maliki dan Mazhab Hambali. Keempat-empat mazhab ini mempunyai peraturan, kaedah, dan panduan yang sempurna dan lengkap yang ditulis didalam kitab masing-masing. 

  Mazhab Syafie 
Mazhab Syafie (bahasa Arab: شافعية, Syāfi'īyaṯ) adalah mazhab fiqah yang dicetuskan oleh Muhammad bin Idris al-Syafii atau juga dikenali sebagai Imam Syafie. Mazhab ini kebanyakan diikuti para penduduk selatan Mesir, bahagian barat Arab Saudi, Syria, Indonesia, Semenanjung Malaysia, Pantai Koromandel, Malabar, Hadramaut (Yaman), dan Bahrain. Pemikiran fiqah mazhab ini diawali oleh Imam Syafie, yang hidup di zaman pertentangan antara aliran ahli hadis (cenderung berpegang pada teks hadis) dan ahl al-ra'y (cenderung berpegang pada akal fikiran atau ijtihad). Beliau belajar dari Imam Malik sebagai tokoh ahli hadis, dan Imam Muhammad bin Hasan asy-Syaibani sebagai tokoh ahl al-ra'y yang juga murid Imam Abu Hanifah. Imam Syafie kemudian merumuskan aliran atau mazhabnya sendiri, yang dapat dikatakan berada di antara kedua kelompok tersebut. Imam Syafii menolak Istihsan dari Imam Abu Hanifah mahupun Mashalih Mursalah dari Imam Malik. Walau bagaimanapun, Mazhab Syafie menerima penggunaan qiyas secara lebih luas berbanding Imam Malik. Meskipun berbeza dari kedua mazhab tersebut, keunggulan Imam Syafii sebagai ulama fiqah, Usul al-Fiqh, dan hadis di zamannya membuat mazhabnya memperoleh banyak pengikut dan kealimannya diakui oleh ramai ulama yang hidup sezaman dengannya. 

  Mazhab Hanafi 
Mazhab Hanafi ialah salah satu mazhab fiqh dalam Islam Ahli Sunnah Wal Jamaah. Mazhab ini telah di asaskan oleh Imam Abu Hanifah (ابو حنيفه) atau nama sebenar beliau Nukman bin Thabit (نعمان ن ثابت). Mazhab ini terkenal sebagai mazhab yang paling terbuka kepada idea moden. Mazhab ini diamalkan terutama sekali di kalangan orang Islam Sunni Mesir, Turki, sub-benua India,Tajikistan,Iraq, sebahagian Afrika Barat dan negara-negara lain. Mazhab Hanafi merupakan mazhab tertua dan terbesar dengan 30% pengikut. Mujathid Mazhab Hanafi; Imam Abu Yusuf Ya’qub bin Ibrahim Al-Anshari dan Abu Abdillah Muhammad bin Al-Hasan Asy-Syaibani lebih dikenali sebagai Imam Muhammad, Abu Ja’far Al-Warraq Ath-Thahawi lebih dikenali sebagai Imam Tahawi, Imam Abu Mansur Al-Maturidi pengasas Mazhab Aqidah Matrudi dan lain-lain. Kehadiran mazhab mazhab ini tidak boleh dilihat sebagai perbezaan mutlak seperti dalam Kristian (Prostestan dan Katolik) dan beberapa agama lain. Sebaliknya ini merupakan perbezaan sihat melalui pendapat logik dan idea dalam memahami Islam. Perkara pokok seperti akidah atau tauhid masih sama dan tidak berubah. 

  Mazhab Maliki 
Mazhab Maliki (Arab: مالكية) adalah satu dari empat mazhab fiqh atau hukum Islam dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah. Pengasas Mazhab ini ialah Malik bin Anas bin Malik Al-Ashbani Al anshari. Beliau merupakan Imam Madinah dan salah seorang dari empat imam di kalangan Ahlu Sunnah. Beliau berguru pada Nafi’ Maula Ibnu Umar, Zuhri, Rabiah Ar-Ra’yi dan lain-lainnya. Imam Malik terkenal dengan sikap hati-hati dalam hal dengan siapa beliau mengambil ilmu, dalam mengambil riwayat hadis dan dalam memberi fatwa. Fiqihnya terkenal dengan mengikuti Al-Quran, Sunnah dan amalan penduduk Madinah.Mazhab Maliki diamalkan di Utara Afrika dan sebahagian Afika Barat. Mahzab ini mempunyai bilangan pengikut ketiga teramai iaitu lebih kurang 15% daripada Muslim. Mazhab ini berbeza daripada tiga mazhab yang lain kerana terdapat tambahan kepada sumbernya. Selain menggunakan Al Quran, hadis, ijma' dan qiyas, Imam Maliki juga menggunakan amalan orang Islam Madinah pada zamannya itu sebagai sumber yang kelima. Mengikut Imam Malik, amalan orang Madinah dilihat sebagai sunnah hidup memandangkan Nabi Muhammad berhijrah, tinggal, dan wafat di Madinah, dan kebanyakan sahabat Nabi tinggal di Madinah. Kesannya, Hadis yang dikaji oleh mazhab ini agak terhad daripada mazhab yang lain. Imam Malik lahir di Madinah pada tahun 93 Hijrah dan wafat pada tahun 179 Hijrah di Madinah. Karangannya yang paling terkenal adalah Al-Muwatha, disamping itu dia mempunyai karangan yang lain diantaranya Tafsiru Gharibil Quran dan Ar-Raddu ‘alal Qadariyyah. 

  Mazhab Hambali 
 Pengasas Mazhab Hambali adalah Ahmad bin Muhammad bin Hambal merupakan salah seorang tokoh pengasas mazhab fikh Islam terkenal,seorang tokoh ilmuwan islam yang berani dan kuat berpegang teguh dengan Islam. Seorang tokoh ilmuwan dalam pelbagai disiplin ilmu dan banyak menghasilkan kitab. Beliau dilahirkan di Baghdad pada tahun 164 hijrah dan berketurunan Arab dari Bani Syayban dari Rabia. Ia dilahirkan di Baghdad. Guru Utamanya ialah Sufyan bin Uyayna. Imam Hambali pernah menjadi murid Imam Syafi’i. imam Ahmad bin Hambal sangat terkenal dengan ilmu hadis dengan menghafal lebih kurang 700,000 hadis. Karya besarnya ialah Musnad, sebuah ensiklopedia yang memuatkan 2900 Hadis Nabi. Karya lainnya adalah Ar-raddad alaf-Zindika dan Kitabus Sunnah.Sumber-sumber mazhab ini adalah Al-quran, hadis, fatwa para sahabat dan qiyas. Mazhab Hambali diamalakan di Mesir, India, Hijaz, di pendalaman Oman dan beberapa tempat di sepanjang Teluk Persia dan beberapa kota dia Asia Tengah. Mazhab ini dikatakan paling banyak pengikutnya dibandingkan dengan mazhab yang lain.


CARA MUDAH DAN MURAH RAWAT RESDUNG (KLIK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...